Belemmerende overtuigingen

Belemmerende overtuigingen

Belemmerende overtuigingen zijn gedachten die je over jezelf hebt die negatief zijn. Deze gedachten zijn een gevolg van wat je in je leven hebt meegemaakt of wat anderen tegen jou hebben gezegd. Veel van die overtuigingen neem je al mee vanuit je jeugd.

Het grootste deel van je gedachten is onbewust.  En de kracht van die onbewuste gedachten kan zo groot zijn dat je andere keuzes maakt in je leven dan je eigenlijk zou willen.

Een aantal voorbeelden van belemmerende overtuigingen zijn:

  • Iedereen moet mij aardig vinden
  • Ik mag geen fouten maken
  • Ik ben niet goed genoeg
  • Ik moet perfect zijn
  • Ik kan niet alleen zijn

Als je je niet bewust bent van je je negatieve overtuigingen, sta je jouw eigen persoonlijk groei en ontwikkeling in de weg. Maar als je je er niet bewust van bent, dan weet je ook niet dat het je belemmert. Om je bewust te worden van je overtuigingen kun je op zoek gaan naar de belemmeringen.

Vaak weet je er wel al een paar te bedenken als je er goed over nadenkt. Vervolgens probeer je door heel veel oefening de overtuiging om te zetten naar bekrachtigende overtuigingen. Bekrachtigende overtuigingen zijn gedachten over jezelf die positief zijn. Deze gedachten doorbreken een negatieve spiraal en helpen je om te groeien.

Voorbeelden van bekrachtigende overtuigingen zijn:

  • Ik ben het waard
  • Ik vertrouw op mijzelf
  • Ik mag er zijn
  • Ik mag veranderen
  • Ik voel mij veilig

Eén keer je er bewust van zijn is een druppel op de bekende gloeiende plaat. Om effect te hebben zul je over een lange periode regelmatig een negatieve overtuiging moeten vervangen door een positieve overtuiging. En als je dit vaak doet wordt je je sneller bewust als je onbewust een negatieve gedachte hebt.

 

 

Belemmerende overtuigingen oefenen met eigenwijsjes

EigenwijsjesEen leuke manier om eens te oefenen met positief denken is met de eigenwijsjes.

Dit zijn 52 kaartjes met positieve uitspraken. De doelgroep voor de kaartjes is van 6 - 99 jaar. Trek elke week een kaartje en leg deze op een plek neer waar je het kaartje zeker een paar keer per dag ziet. En sta op dat moment even bewust stil bij de tekst op het kaartje. Is de tekst heel erg op jouw van toepassing? Laat het kaartje dan 2 weken liggen!

En denk je dat de tekst even voor jou niet past? Dan trek je een ander kaartje!