Kennisbank artikelen
Appreciative inquiry Assertiviteit
Belemmerende overtuigingen
Emotionele intelligentie

Appreciative Inquiry (AI)

Appreciative Inquiry (AI) richt zich op wat goed werkt. En niet door vooral te kijken naar wat niet werkt. Het is een methode die kan worden gebruikt om veranderingen in organisaties te ondersteunen.

Het klinkt eenvoudig, kijken naar wat goed gaat. Maar we zijn gewend om te kijken naar wat niet werkt. En om de aandacht te richten op wat goed gaat, moeten we een andere manier van kijken aanleren.

“Door te kijken naar mogelijkheden komt er positieve energie vrij en stimuleer je creativiteit, betrokkenheid en initiatief”

Hoe werkt het?

Een coach of trainer begeleidt het proces van appreciative inquiry, door het team te helpen een aantal vragen te beantwoorden. Bijvoorbeeld:

  • Beschrijf een hoogtepunt uit je werk waarbij je een gevoel van ‘flow’ had. Je voelde de energie stromen en alles verliep heel goed.
  • Wat waardeer je het meest in jezelf, jouw organisatie of in je werk?
  • Wat vind jij dat ervoor zorgt dat jou organisatie het overleeft?
  • Stel je voor dat je 10 jaar slaapt en jouw organisatie groeit door met alle goede dingen. Je wordt wakker na 10 jaar en je gaat naar je werk, wat zie je dan?
Dit zij een aantal vragen die het startpunt zijn van Appreciative Inquiry (AI).
 
Het is een favoriete methode van veel trainers omdat het veel energie en betrokkenheid oplevert bij de teamleden.